Den första promenaden

Den första
promenaden
i Slottsskogen.
Du stannade
pekade på träden i strålkastarljuset.

 

Se,
sa du,
se på grenarna.
Ser du hur deras skuggor avtecknar sig
mot marken?
Ser du?

Jag hade sett samma sak
men inte vågat säga något,
tänkt att skuggor på marken
är det något att prata om?

Jag lutade mitt huvud mot din axel och tittade,
kände din bröstkorg höjas och sänkas,
hörde din andning.

Ja, jag hade redan sett skuggorna,
hur de avtecknade sig mot marken.

Jag visste då,
men redan innan också.

Jag lutade mitt huvud mot din axel.
Du lade din arm om mitt liv.

Kommentera

